قوانین ریچارد رودز برای معامله

امروز در تاپ تریدرز با قوانین یکی دیگر از بزرگان بازار، آقای ریچارد رودز (Richard Rhodes) برای نخوه معامله صحیح در بازارهای مالی و سهام را برای شما آماده کرده‌ایم که امیدواریم برای تمام شما عزیزان مفید واقع شود. با ما همراه باشید.

باید اعتراف کنم که من آنقدر با هوش نیستم که قوانین بسیار ساده را وضع کرده باشم. حدود ۱۵ سال پیش یک بازرگان بزرگ آنها را به من داد، هر چند به شما اطمینان می دهم که هنوزهم قابل اجرا هستند. اگر از این قوانین تبعیت کنید و تاجایی که ممکن است به ندرت آنها را زیر پا بگذارید ، هر سال می توانید پول در آورید ، یک سال بیشتر –یک سال کمتر – اما به هر حال پول درآورید. قوانین ساده‌اند اما تبعیت از آنها مشکل است .

قوانین کهنه … اما بسیار خوب

OLD RULES

اگر در این ١٧ سالی که بازرگان بودم چیزی آموخته باشم این است که روش های ساده تر بهتر به کار می‌آیند. آنها که همیشه به شاخصه های پیچیده اتفاقی ، میانگین های متغیر نسبی خطی ، تکنیک های هموارسازی ، اعداد فیبو ناچی و غیره وابسته اند ، معمولا در هزار توی این اصول و قواعد پیچیده گم می‌شوند و نمی توانند تصمیمی منطقی بگیرند. یک تکنیک میگوید ” بخر” دیگری می گوید ” بفروش” . یکی می گوید “موقعیت خود را تغییر نده” یکی دیگر می گوید” معامله تازه ای انجام بده” اما به خاطر داشته باشید: راه های ساده تر بهترکار می کنند.

۱- نخستین و مهمترین قانون این است که در بازارهای صعودی همیشه باید در وضعیت long باشیم. این قانون ممکن است واضح به نظر آید ، اما چند نفر از ما تا بحال درهر بازار صعودی اولین rally را فروخته‌ایم  با این دیدگاه که بازار خیلی زیاد ،خیلی سریع پیش رفته است .من قبلا این کار را کرده‌ام اما بعید می دانم که در آینده باز هم تکرارش کنم. به همین دلیل نتوانسته‌ایم با تشخیص دور نمای صعود اولیه سودی به دست آوریم و در مقابل هنگامیکه در وضعیت short قرار داشتیم ، حقیقتا پول و فرصت را از دست داده‌ایم . در یک بازار صعودی یا باید در وضعیت long باشیم یا بی طرف. به خاطر داشته باشید: نداشتن position خود یک position است.

همچنین بخوانید

توصیه‌هایی از نایل فولر برای معامله گران مبتدی

۲- آنچه را که نشانه قدرت است بخرید و آنچه را که نشانه ضعف است بفروشید. عامه مردم هنگام سقوط قیمت ها خرید می کنند در حالیکه حرفه‌ای‌ها هنگامی خرید میکنند که قیمت ها افزایش یافته اند. هر چند این ممکن است ظاهرا منطقی نباشد اما خرید قدرت به کار می‌آید. قانون نجات این نیست که” ارزان بخر ، گران بفروش.” بلکه این است که “گران تر بخر، گران تر بفروش” علاوه بر این با مقایسه سهام مختلف در یک گروه ، فقط قوی ترین را بخرید و ضعیف ترین را بفروشید.

time is gold

۳- هنگام شرکت در یک معامله چنان وارد آن شوید که گویی پتانسیل آن را دارد که تبدیل به بزرگترین معامله سال شود. تا یک معامله را به خوبی و به طور کامل بررسی نکرده اید و یک مبارزه را برای افزودن به معامله طرح و تدبیر نکرده‌اید و نقشه های احتمالی را برای خروج از معامله در نظر نگرفته اید ، وارد یک معامله نشوید.

۴- هنگام اصلاحات خرد در برابر روند کلان به معاملات بیفزایید . در بازارهای صعودی هنگام اصلاحات خردی که به سطوح support باز می گردد، به معامله بیفزایید. در بازارهای نزولی هنگام اصلاحاتی که به سوی resistance هستند، بر آن بیفزایید. از ۳۳ تا ۵۰ درصد سطح اصلاحات تغییر قبلی یا از میانگین متغیر مناسب به عنوان اولین امتیازی که به آن می‌افزایید استفاده کنید

۵- صبور باشید . اگر معامله را از دست دادید ، پیش از ورود به معامله صبر کنید تا یک اصلاح اتفاق بیفتد.

۶- صبور باشید . هنگامیکه معامله‌ای در جریان است اجازه دهید که پیش رود و به آن فرصت کافی بدهید تا سودی را که انتظار دارید از آن بدست آورید.

۷- صبور باشید . یک ضرب المثل قدیمی می گوید: تا سود می‌کنید ورشکست نمی‌شوید.
این ضرب المثل شاید بی ارزش ترین پندی است که تا به حال شنیده‌ام. به اعتقاد من کسب سودهای جزیی مطمئن‌ترین راه رسیدن به ضرر نهایی است چرا که سودهای جزیی هرگز به شما اجازه پیشرفت و کسب سودهای هنگفت را نمی‌دهند. سود واقعی در معامله فقط در یک یا دو یا سه معامله بزرگ سال به دست می آید پس باید این توانایی را در خود پرورش دهیم و در مقابل کسب در معاملات صبور باشید و اجازه دهید تا توسعه یابد و به آن گونه معاملات بزرگ تبدیل شوند.

۸- صبور باشید . هنگامی که معامله‌ای در جریان است صبر کنید تا کار کند به آن فرصت دهید تا خود را از اختلالات گاه و بی گاه جدا کند. صبر کنید تا دیگران سود شما را از آنچه پیش از آنها دریافته‌اید ببینند.

patience

۹- صبور نباشید. همانطور که قبلاً گفتم ضررهای سریع و کوچک بهترین ضررها هستند.
از دست دادن پول مهم نیست بلکه اتلاف سرمایه‌های ذهنی هنگامی که آنقدر صبر میکنید تا معامله‌ای را از دست بدهید مهم است.

۱۰- هرگز تحت هیچ شرایطی به یک معامله زیان آور نیفزایید و هرگز در موقعیتی متوسط باقی نمانید . اگر در حال خرید هستید قیمت هر خرید باید از قیمت خرید قبلی بیشتر باشد و اگر در حال فروش هستید قیمت هر فروش باید از قبلی کمتر باشد. این قانونی است که باید بی چون و چرا از آن تبعیت نمایید.

۱۱- بر روی آنچه که بیشتر در آن موفق بوده‌اید بیشتر کار کنید و بر آنچه که کمتر موفق بوده‌اید کمتر . هر روز موقعیتهای مختلفی را که داشته‌اید بررسی کنید. به معاملاتی که بیشترین سود را داشته‌اند بیافزایید و از آنها که سود نداشته‌اند یا سود کمی داشته‌اند بکاهید. این موضوع پایه و اساس آن ضرب المثل قدیمی است که میگوید : ” بگذار سودت در جریان باشد“.

۱۲- تا زمانی که قواعد تکنیکی و پایه‌ای هر دو جایز ندانند معامله انجام ندهید.
این قانون ممکن است چندان به مذاق کارشناسان و فن گرایان مطلق خوش نیاید اما اهمیتی نمیدهم من تا زمانی که مطمئن نشوم که آنالیزهای پایه‌ای من و قوانین ساده‌ای که از آنها پیروی می‌کنند در یک جهت جریان دارند معامله ای انجام نمیدهم. در اینصورت می‌توانم با قدرت و اطمینان فعالیت کنم و موقعیت خود را حفظ نمایم.

۱۳- اگر ضررهای شدیدی در Equity تجربه کردید مدتی استراحت نمایید. تمام معاملات را ببندید و چند روزهیچ معامله‌ای انجام ندهید. به دنبال ضررهای شدید و غیر منتظره ممکن است ذهنتان شما را فریب دهد. وسوسه انگیزه ”جبران پول از دست رفته “ بسیار شدید و قوی است که نباید تسلیم آن شد.

۱۴- وقتی خوب و موفق معامله می‌کنید کمی وسعت کار را افزایش دهید. همه ما دورانی باورنکردنی را تجربه کرده‌ایم که در آن تمام معاملات پر سودند. وقتی در این شرایط قرار می‌گیرید معاملات خود را گسترش دهید . وقتی خورشید می‌درخشد باید به اصطلاح پاداش خود را بگیریم.

همچنین بخوانید

۲۳ اصل وارن بافت

۱۵- هنگام افزودن به یک معامله فقط یک چهارم تا یک دوم موجودی خود را بیفزایید. برای مثال اگر ۴٠٠ سهم از یک سهام را در اختیار دارید هنگام افزودن بیش از ١٠٠ یا ٢٠٠ سهم نیفزایید. این کار باعث می‌شود که قیمت متوسط دارایی شما کمتر از نصف فاصله متغیر تغییر کند و در نتیجه شما می توانید بدون تغییر قیمت متوسط خود ۵٠ درصد اصلاحات را انجام دهید.

۱۶- مثل یک پارتیزان فکر کنید. ما می‌خواهیم در آن سمت از بازار مبارزه کنیم که برنده است نه اینکه برای کسب شهرت وقت و سرمایه خود را با خرید نزول ها و فروش اوج‌های برخی تغییرات بازار هدر دهیم. وظیفه ما این است که با مبارزه در کنارنیروهای برنده سود و در آمد بیشتری کسب کنیم. اگر هیچ یک از طرفین برنده نیست اصلاً مجبور نیستیم مبارزه کنیم.

۱۷- اوج بازار با خشونت شکل می‌گیرد و نزول آن با آرامش.

۱۸- آخرین ده درصد زمان یک جریان صعودی معمولاً ۵٠ درصد یا بیشتر متغیر قیمت را در بر دارد. بنابراین اولین ۵٠ درصد تغییر قیمت ٩٠ درصد وقت را به خود اختصاص می دهد و بیشترین filling و backing را نیاز دارد و نیز برای معامله بسیار سخت تر از ۵٠ درصد بعدی است.

هیچ نبوغی دراین قوانین نیست. اینها فقط آگاهی های عادی هستند نه بیشتر اما به گفته ولتر آگاهی‌های عادی غیرعادی هستند. Trading یک کار معمولی است که به عقل سلیم وابسته است. اگر معاملات خود را مخالف عقل سلیم انجام دهیم ضرر میکنیم. شاید همیشه اینطور نباشد اما سرانجام به شدت ضرر خواهیم کرد. به سادگی معامله کنید از روش های پیچیده و سیستم های تکنیکی مبهم پرهیز کنید و فقط براساس روندهای اصلی معامله نمایید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده اند.پر کردن این فیلد ضروری است *