ترتیب اهمیت اخبار در فارکس چگونه است؟

هر فردی که برای مدتی هرچند کوتاه در بازار فارکس کار کرده باشد به خوبی به اهمیت اخبار و قدرت تاثیرگذاری آن بر قیمت انواع ارز آگاه شده و اگر برای ترید بر اساس خبر استراتژی‌ای نداشته باشد سعی می‌کند در بهترین حالت در آن موقع دست به معامله نزند.

در تاپ تریدرز امروز به ترتیب اهمیت مهمترین اخبار و همچنین نحوه تاثیرگذاری آن بر بازار آشنا می‌شویم.

١-نرخ بهره(Interest Rate)

interest rate

نرخ بهره، هزینه مرتبط با پول وام گرفته شده است، که با درصد بیان میشود و ابزار اصلی سیاستهای
پولی موجود برای خدمات اقتصاد بازار آزاد از طریق بانک مرکزی است. این بانکها شامل کشورهایی مانند
ایالات متحده آمریکا (بانک فدرال رزرو) ، انگلستان (بانک مرکزی انگلیس) ، کانادا (بانک مرکزی کانادا) و
کشورهای ناحیه یورو (بانک مرکزی اروپا) است.

نرخ بهره، در واقع هزینه‌ای است که باید برای دریافت اعتبار پرداخت شود. اگر شاخص‌های اقتصادی نشان
دهند که اقتصاد بسیار سریع در حال رشد است و تورم موجب نگرانی باشد، بانک مرکزی میتواند
سیاستهای پولی خود را با افزایش نرخ بهره سختتر کند. این عمل خرج بانکهای تجاری برای به دست آوردن وجوه ذخیره را افزایش میدهد و این هزینه اضافی به شرکتها و مصرفکنندگان منتقل میشود؛ بنابراین کاهش تقاضا را در پی خواهد داشت. به عنوان روشی جایگزین، تلاش برای تقویت اقتصاد از طریق کاهش نرخ بهره به افزایش تقاضا برای سرمایه منجر میشود که این یک سیاست انبساط پولی است.

در جدول زیر نام بعضی از بزرگترین بانک مرکزیهای دنیا بهمراه کشورشان را میبینید:

نام کشور نماد بانک مرکزی نام کشور نماد بانک مرکزی
آمریکا FOMC انگلیس BOG
منطقه یورو ECB ژاپن BOJ
استرالیا RBA نیوزیلند RBNZ

۲- تولید ناخالص ملی (GDP)

یکی از مهم ترین مفاهیم موجود در اقتصاد عبارت GDP و یا تولید ناخالص داخلی است. این پارامتر مهم اقتصادی در تمام دنیا کاربرد دارد و یکی از ملاک های مهم در سنجش وضعیت اقتصاد یک کشور می باشد. تولید ناخالص داخلی یک کشور جمع ارزش کالاها و خدمات نهایی تولید شده در داخل یک اقتصاد را در یک بازه مشخص (یک سال) نشان می دهد. این متغیر قدرت تولید یک اقتصاد  را نشان می دهد. منظور کالا در این تعریف کالای نهایی است نه کالای واسطه ای. چون ارزش کالاهای واسطه ای در کالای نهایی وجود دارد. 

کلمه دیگر ناخالص است که به معنی این است که بخشی از درامد و تولیدات هر کشور صرف جبران استهلاک سرمایه و ماشین آلات در حین تولید می شود.در آمارهای کلان اقتصادی متغیری که بر اساس قیمت های روز محاسبه شده را تولید ناخالص داخلی به قیمت جاری می گویند. برای پرهیز از این مورد مبنا را قیمت های یک سال مشخص قرار می دهند. در این حالت، تغییرات متغیر در طول زمان نشان دهنده تغییرات واقعی میزان تولید خواهد بود. به این متغیر، تولید ناخالص داخلی به قیمت های ثابت آن سال خاص گفته می شود.

مفهوم مرتبط دیگر ارزش افزوده است که ناظر به افزایش ارزش یک محصول در حین فرایند تولید است. مثلا اگر ارزش نهاده تولید ۱۰۰ تومان باشد اما پس از فرایند تولید محصولی که ایجاد می شود ارزشی معادل ۱۵۰ تومان داشته باشد، گفته می شود که این فرایند ارزش افزوده ای معادل ۵۰ تومان داشته است. تولید ناخالص داخلی را می توان از طریق جمع ارزش افزوده فعالیت های مختلف در بخش های گوناگون محاسبه کرد.

تولید ناخالص داخلی به یک معنا قدرت زایندگی هر اقتصاد را نشان می دهد. هرچه یک تولید ناخالص داخلی بزرگ تر باشد نشان از آن دارد که اقتصاد بزرگ تر و قوی تر است. بر اساس اعلام  اداره اقتصادی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در سال ۲۰۱۶، چین با تولید ناخالص داخلی ۱۷ تریلیون ۶۳۰ میلیارد دلاری بزرگترین اقتصاد دنیا در این سال شناخته شده است و ایران با تولید ناخالص داخلی ۱۲۸۴ میلیارد دلار در رتبه ۱۸ قرار گرفته است.

۳- نرخ بیکاری/تغییرات شغلی (Employment Change / Unemployment Rate)

Unemployment Rate

نرخ بی‌کاری به نسبت جمعیت بی‌کار به کل جمعیت فعال گفته می‌شود. جمعیت فعال (active)، بنا به تعریف کنفرانس بین‌المللى آمار‌شناسان، مرکب از افرادى است متشکل از زنان و مردان که نیروى آماده‌اى را براى تولید کالا‌ها و خدمات تشکیل مى‌دهند…

این گزارش تغییرات شرایط اشتغال کشور را از ماه قبل نشان می دهد. در شرایط عام، این بدان معنی است که تعداد کل افرادی که مشاغل خود را از دست دادند یا در ماه گذشته استخدام شده اند شمارش می‌شود. یک رقم منفی بدان معنی است که به طور کلی، بیشتر شغل های به دست آمده در ماه گذشته از دست رفته، در حالی که یک عدد مثبت بدان معنی است که بیشتر شغل های از دست رفته ایجاد شده است.

بازارها نظارت بر اشتغال را به دلیل آنکه به طور مستقیم با هزینه مصرف کننده مرتبط است، نظارت می‌کنند. به طور طبیعی، مردم شاغل بیشتر مایل به صرف هزینه خواهند بود و برعکس.

۴- شاخص مدیران خرید (PMI)

PMI مقیاسی است که اطلاعات سودمندی را بلافاصله پس از آغاز ماه منتشر می‌سازد و افزایش آن حاکی از رونق کسب و کار است.

شاخص مدیران خرید،PMI  مقیاسی بر فعالیت اقتصادی است که به طورکلی منعکس کننده‌ی درصد مدیران خرید در یک بخش خاص اقتصادی است که افزایش آن در یک ماه حاکی از شرایط بهتر کسب و کار نسبت به ماه قبل می‌باشد.

PMI بیش از ۵۰ درصد نشان میدهد که اقتصاد در حال توسعه بوده حال آنکه هر رقمی زیر۵۰ درصد موید قرار داشتن اقتصاد در شرف انقباض است. مقیـاس مذکور، اساساً از سال۱۹۴۸ از سوی”موسسه‌ی مدیریت عرضه” در ایالات متحده مطرح شد. اطلاعات جهت این مقیاس از طریق؛ اطلاعات برای ارزیابی از میان ۴۰۰ نفر از مدیران خرید، در بخش تولید، در پنج مقیاس فرعی؛ سطح تولید، سفارشات جدید از مشتریان، سرعت تحویل توسط تامین کنندگان، موجودی کالا ومیزان استخدام جمع‌آوری گردید. اینک، PMIها در سایر حوزه‌ها و مناطق گوناگون جغرافیایی توسط موسسات مختلفی تهیه می‌شوند.

۵- خرده فروشی (Retail Sales)

retail sales

گزارش خرده فروشی بازخوردی از هزینه های مصرف کننده را ارائه می دهد و یکی از اولین گزارش های در دسترس در هر ماه می باشد که الگو هزینه های خرده فروشی را دنبال می کند. این گزارش بازخورد کالاهای مصرفی را به طور انحصاری ارائه می دهد، هزینه های مربوط به خدمات مانند مراقبت های بهداشتی و آموزش و پرورش در گزارش خرده فروشی لحاظ نمی شوند . همچنین، این گزارش بدون تعدیل نرخ تورم منتشر می شود ، بنابراین برای دریافت اندازه واقعی تغییرات در هزینه های خرده فروشی، شما باید مطابقاً آنرا تنظیم کنید.

غیر معمول نیست که گزارش خرده فروشی تحت تجدید نظر قابل توجه ای حتی پس از انتشار آن قرار بگیرد چرا که تدوین دقیق و کامل خرده فروشی کل می تواند بسیار دشوار باشد. به همین دلیل ، شواهد زیادی وجود داشته است که در آن مقادیر گزارش خرده فروشی به طرز قابل توجهی از انتظارات متفاوت بوده است و همانگونه که تمامی معامله گران می گویند هر شاخص اقتصادی منتشر شده با نتایج غیر منتظره نسبت به شاخص منتشر شده با نتایج مورد انتظار، باعث واکنش بسیار بیشتری در بازار می شود.

۶- شاخص قیمت تولیدکننده (PPI)

ppi

این شاخص نشان‌دهنده نرخ تورم در قیمت‌ها است، با این تفاوت که سبد این شاخص تنها مربوط به هزینه‌های تولید توسط کارخانجات است. در حقیقت این شاخص به میزان سنجیده شده قیمت متوسط سبد ثابتی از هزینه‌های تولیدکننده درروند تولید، در مقایسه با دوره مشابه گذشته اطلاق می‌شود. هرچه‌درصد این شاخص نسبت به دوره گذشته در دوره قبل افزایش یابد، موجب افزایش تورم و در نتیجه افت ارزش سهام شرکت‌های صنعتی و ارزش ارز آن کشور در مقابل دیگر کشورها خواهد شد.

تاثیر بر روی ارز:

مقدار واقعی > پیش‌بینی شده = به نفع ارز مربوط است

۷- شاخص قیمت مصرف کننده (CPI)

cpi

شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) معیاری است که میانگین وزنی قیمت‌های یک سبد از اجناس و خدمات مصرف‌کننده از جمله حمل و نقل، غذا و مراقبت پزشکی را می‌سنجد. این شاخص از طریق در نظرگرفتن تغییرات قیمت برای هر آیتم در سبد از پیش‌تعیین‌شده‌ی اجناس و میانگین‌گیری از آن‌ها محاسبه می‌شود. تغییرات در CPI به منظور ارزیابی تغییرات قیمت وابسته به هزینه‌ی زندگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. شاخص قیمت مصرف‌کننده یکی از آمار و ارقامی است که بیش‌تر از دیگر شاخص‌ها به طور مرتب برای شناسایی دوره‌های تورم و افت قیمت‌ها استفاده می‌شود.

مقدار واقعی > پیش‌بینی شده = به نفع ارز مربوط است

لازم به ذکر است که بیشمار عامل از جمله جنگ و یا بلایای طبیعی و غیرطبیعی در دنیا وجود دارد که هر لحظه ممکن است بوجود بیاید و تاثیر خود را به صورت لحظه‌ای و یا بلند مدت بر بازار بگذارد. لذا تمامی معامله‌گران باید با این جنبه از ریسک بازار کاملا آگاه باشند.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده اند.پر کردن این فیلد ضروری است *