معامله در بازارهای مالی چه درس‌هایی برای زندگی به ما می‌دهد؟

معامله در بازارهای مالی چه درس‌هایی برای زندگی به ما می‌دهد؟

شاید در ابتدا کمی خنده‌دار به نظر برسد که چگونه معامله در بازارهای مالی می‌تواند درس‌هایی برای زندگی بهتر به ما بدهد ولی به شما قول می‌دهم که در پایان این مقاله دیدگاه شما نسبت به این موضوع کاملا متفاوت با حال حاضر شما خواهد بود.

پس با تاپ تریدرز همراه باشیذ.

سخت نیست که بپذیریم مردم معمولا تریدینگ را شروع می کنند برای اینکه می‌خواهند پول درآورند!!! و چه چیزی بهتر از اینکه راهی وجود داشته باشد که درآمد خود را چند برابر کنید؟

اما آیا تریدینگ و معامله‌گری در نهایت به مسئله‌ای به نام پول درآوردن ختم می‌شود؟

همانطور که بسیاری از معامله گران به این نکته پی برده‌اند، معامله‌گری با مزایای غیر پولی زیادی همراه است که حتی از پول درآوردن در بازارهای مالی هم سودمندتر است.

در ادامه به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم.

۱. تریدینگ باعث افزایش نظم و انضباط می‌شود.

بر خلاف تمام تبلیغاتی که می‌گویند “دریافت یک میلیون پیپ در یک ماه” که همه ما دیده‌ایم، معامله‌گری اصلا آسان نیست.

درست مانند ورزش های حرفه ای و سایر مشاغل با کارایی بالا، تریدینگ یک هنر و صنعت است که باید هر روز تکرار شود و درست مانند سایر حرفه ها، تریدینگ نیز نیاز به نظم و انضباط دارد.

ایجاد نظم و انضباط مستلزم برنامه ریزی، تمرین فراوان و تبدیل آن وظایف برنامه ریزی شده به عادت است. در معاملات، نظم و انضباط با صرف زمان برای مطالعه اصول فاندامنتال و تکنیکال، پایبندی به برنامه معاملاتی و حتی نوشتن ریزترین تجربیات و آموخته‌ها، به دست می‌آید.

همواره به یاد داشته باشید که معامله‌گری بدون نظم چیزی نیست جز قمار.

قمار در تریدینگ

۲. تریدینگ ما را به فراتر از منطقه آسایش خود سوق می دهد.

برای اکثر مردم، ریسک کردن روی پول بسیار ناراحت کننده است، زیرا در نهایت، هیچ کس نمی خواهد پولی را که به سختی به دست آورده است، از دست بدهد.

این منجر به سناریوهای معاملاتی ناراحت کننده رایج می شود، مانند (الف) خارج شدن سریع از معاملات برنده به دلیل ترس از تبدیل شدن آنها به معاملات باخت، یا (ب) خارج نشدن از یک معامله ضرر به امید اینکه تبدیل به یک معامله سود شود. به عبارت دیگر، نگه داشتن بازنده ها و کاهش سریع برنده ها راحت تر است – دقیقا برعکس کاری که معامله گران قرار است انجام دهند!

همانطور که روانشناس بزرگ بازارهای مالی، دکتر برت استینبرگر می‌گوید:

رشد شما همیشه در طرف دیگر ناراحتی شما قرار دارد. چه در اتاق وزنه و چه تصمیمات شغلی، شما هرگز با ماندن در منطقه راحتی پیشرفت نخواهید کرد.

بنابراین، چه هدف شما این باشد که سود معاملاتی خود را بهبود بخشید، سالم و دارای تناسب اندام شوید، یا شاید حتی قصد جذب مشتریان بیشتر برای فروش بهتر محصولات خود داشته باشید، باید تمرکز کنید و به خودتان فشار بیاورید تا مدت بیشتری روی دور برد بمانید. آن دور اضافی در تمرینات یا برقرار کردن ارتباط بیشتر و مستمر با مشتریان باعث می‌شود تا بازی شما وارد مرحله بالاتری شود.

۳. تریدینگ تعادل عاطفی را به ما می‌آموزد.

مطمئنا بسیاری از شما از اعتماد به نفس بیش از حد ضربه خورده‌اید. در آن زمان، بر این باور بوده‌اید که روی دور برد هستید و نمی توانید بازنده باشید، بنابراین در نهایت بدون صرف زمان کافی برای تجزیه و تحلیل مناسب، به انجام معامله اقدام کرده‌اید و در نهایت معاملات احمقانه ای انجام داده یا بیش از آنچه باید ریسک کرده‌اید، و قبل از اینکه متوجه شوید، حساب شما با ضرر هنگفتی مواجه شده است.

همچنین از سوی دیگر، مطمئنا بیش از یک بار، خود را به دلیل کمبود اعتماد به نفس فلج کرده‌اید. برای شما پیش آمده که یک موقعیت عالی را در بازار دیده‌اید ولی از آنجایی که ۵ معامله آخر شما بازنده بوده، تصمیم میگیرید از انجام این معامله هم چشم‌پوشی کنید و در نهایت می‌بیند که قیمت دقیقا به همان جهتی می‌رود که شما تحلیل کرده بودید و اگر وارد این معامله می‌شدید سود خوبی را بدست می‌آوردید. واقعا دردناکه، نه؟!

در تریدینگ یاد می‌گیریم که در بردها خیلی به خودمان مغرور نشویم و در باخت‌ها به خودمان زیاد سخت نگیریم و بخاطر موقعیت از دست رفته، نفسمان را سرزنش نکنیم. در نهایت، همه معامله‌گران می‌آموزند که خونسردی و آرامش، بهترین حالت ذهنی، برای تریدینگ می‌باشد.

تعادل عاطفی در تریدینگ

این در سایر جنبه های زندگی نیز صادق است. زمانی که مردم احساسی برخورد می‌کنند، تصمیمات ضعیفی می‌گیرند. زمانی که بیش از حد اعتماد به نفس داشته باشند از آنها سوء استفاده می‌شود یا وقتی می ترسند فرصت های خوب را از دست می دهند.

همانطور که مربی بزرگ، فیل جکسون همیشه می‌گفت: «هرگز نه خیلی بالا بروید و نه خیلی پایین».

اگرچه در معاملات به سختی می توان از حریص بودن نسبت به افزایش سرمایه چشم پوشی کرد، اما باید به خاطر داشته باشیم که نکات یاد شده به مراتب سودمندتر از پاداش های پولی است. شما نباید صرفاً روی سود و زیان نهایی تمرکز کنید، بلکه باید روی نحوه تجارت و چگونگی به حداکثر رساندن درس های بالقوه زندگی که می‌توانید از این حرفه بیاموزید نیز تمرکز کنید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده اند.پر کردن این فیلد ضروری است *