جایگاه بانک‌های مرکزی و رتبه‌بندی آنها بر حسب میزان افزایش نرخ بهره در چرخه انقباضی

جایگاه بانک‌های مرکزی و رتبه‌بندی آنها بر حسب میزان افزایش نرخ بهره در چرخه انقباضی

بانک های مرکزی بزرگ با چشم پوشی از پایان چرخه انقباضی دوباره نرخ بهره را افزایش می دهند

بانک های مرکزی بزرگ به طور آزمایشی افزایش نرخ بهره را متوقف کردند زیرا فشار قیمت ها در نهایت نشانه هایی از کاهش رشد اقتصادی را نشان می دهد.

تورم در سراسر جهان همچنان بالاست، اما در برخی از اقتصادهای بزرگ سریعتر از حد انتظار کاهش یافته است.

تصمیمات آتی برای نرخ بهره بسیار حیاتی هستند. توقف زودهنگام چرخه انقباضی می تواند باعث شود شرایط مالی خیلی سریع کاهش یابد و فشارهای تورمی دوباره افزایش یابد. همچنین توقف خیلی دیر می تواند باعث بحران اعتباری و رکود شود.

تاکنون، ۹ اقتصاد توسعه‌یافته در این چرخه، نرخ‌های بهره را در مجموع %۳۶٫۶۵ افزایش داده‌اند. با این حال ژاپن همچنان لحن داویش خود را حفظ کرده است.

در این مقاله از سایت تاپ تریدرز نگاهی به جایگاه بانک‌های مرکزی و رتبه‌بندی آنها بر حسب میزان افزایش نرخ بهره در چرخه انقباضی می‌اندازیم.

نرخ بهره بانک مرکزی

۱) بانک مرکزی ایالات متحده

فدرال رزرو در یازدهمین دفعه افزایش نرخ بهره خود از ۱۲ جلسه اخیر، در ماه جولای نرخ‌ بهره را %۰٫۲۵ افزایش داد و به محدوده ۵٫۲۵ تا ۵٫۵۰ درصد رساند.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، امکان افزایش بیشتر نرخ را بیان کرد، اما بازار ها قانع نشدند، زیرا قیمت‌گذاری در بازار مالی نشان می‌دهد که معامله‌گران فکر می‌کنند این آخرین افزایش چرخه انقباضی بوده است.

 

نرخ بهره بانک مرکزی

۲) بانک مرکزی نیوزلند

بانک مرکزی نیوزلند با افزایش نرخ بهره خود به بالاترین میزان در ۱۴ سال گذشته یعنی ۵٫۵ درصد در ماه می، آن را در ماه جولای ثابت نگه داشت.

این ممکن است پایان چرخه انقباضی ۲۰ ماهه باشد و اقتصاددانانی که در نظرسنجی رویترز شرکت کردند انتظار داشتند بانک مرکزی تا پایان سال ۲۰۲۳ در این سطح از نرخ ثابت بماند.

 

نرخ بهره بانک مرکزی

۳) بانک مرکزی انگلستان

بانک مرکزی انگلستان روز پنجشنبه نرخ بهره خود را %۰٫۲۵ افزایش داد و به اوج ۱۵ ساله خود یعنی ۵٫۲۵ درصد رساند و هشدار جدیدی داد که احتمالاً نرخ‌ها برای مدتی بالا باقی می‌مانند زیرا اثرات منفی تورم قوی ممکن است از آنچه قبلا تصور می شد، طولانی‌تر باشد.

تورم بریتانیا در سال گذشته به بالاترین میزان در ۴۱ سال گذشته یعنی ۱۱٫۱ درصد رسید و کندتر از سایر کشورها کاهش یافته است و آن را بالاتر از سایر اقتصادهای بزرگ قرار داده است. اما در ماه ژوئن بیش از حد انتظار کاهش یافت و به ۷٫۹ درصد رسید و به بانک مرکزی انگلستان امکان افزایش کوچکتر نرخ بهره را داد.

 

نرخ بهره بانک مرکزی

۴) بانک مرکزی کانادا

بانک مرکزی کانادا آخرین بار در ۱۲ جولای نرخ‌ بهره را %۰٫۲۵ افزایش داد و به بالاترین حد در ۲۲ سال گذشته یعنی ۵ درصد رساند. در صورتجلسه بیان شده بود که سیاست‌گذاران درباره به تعویق انداختن این حرکت صحبت کرده‌اند، اما با توجه به خطر بازگشت تورم، از عدم تغییر نرخ بهره اجتناب کردند.

نرخ تورم کانادا در ژوئن به ۲٫۸ درصد کاهش یافت. بانک مرکزی کانادا انتظار ندارد این نرخ تا اواسط سال ۲۰۲۵ به هدف %۲ کاهش یابد.

 

نرخ بهره بانک مرکزی

۵) بانک مرکزی ناحیه یورو

بانک مرکزی اروپا (ECB) در ماه جولای نرخ بهره خود را %۰٫۲۵ افزایش داد و به ۳٫۷۵ درصد رساند، که بالاترین میزان از سال ۲۰۰۰ بود، با این حال در بیانیه سیاست پولی خود به نشانه واضحی از افزایش بیشتر نرخ اشاره نکرد، که نشان می‌دهد افزایش دیگر نرخ بهره در ماه سپتامبر پیش بینی نشده است.

تورم ناحیه یورو در ماه جولای بیشتر کاهش یافت، که نشانه‌ای تا حد زیادی آرامش‌بخش برای بانک مرکزی اروپا بود، زیرا این بانک در نظر دارد به روند افزایشی نرخ بهره پایان دهد.

 

نرخ بهره بانک مرکزی

۶) بانک مرکزی استرالیا

بانک مرکزی استرالیا (RBA) روز سه‌شنبه نرخ‌ بهره را برای دومین ماه روی ۴٫۱ درصد ثابت نگه داشت و گفت که افزایش‌های گذشته نرخ بر کاهش تقاضا موثر بوده است، اما هشدار داد که ممکن است برای مهار تورم به تشدید بیشتر سیاست پولی نیاز باشد.

در این نشست، بانک مرکزی استرالیا پیش‌بینی کرد که تورم خالص تا پایان سال ۲۰۲۴ به حدود ۳٫۲۵ درصد کاهش یابد و تا اواخر سال ۲۰۲۵ به محدوده هدف ۲ تا ۳ درصدی خود بازگردد.

 

نرخ بهره بانک مرکزی

۷) بانک مرکزی نروژ

تورم خالص نروژ در ماه ژوئن به رکورد ۷ درصدی دیگر رسید، به این معنی که چرخه انقباض هنوز به پایان نرسیده است.

بانک مرکزی نروژ در ماه ژوئن نرخ‌ بهره را بیش از حد انتظار یعنی %۰٫۵ افزایش داد و به بالاترین حد در ۱۵ سال گذشته یعنی ۳٫۷۵ درصد رساند و انتظار می‌رود در نشست بعدی در ۱۷ آگوست، افزایش بیشتری داشته باشد.

 

نرخ بهره بانک مرکزی

۸) بانک مرکزی سوئد

انتظار می رود که Riksbank سوئد به افزایش نرخ ها ادامه دهد، حتی با وجود کاهش ۲۰ درصدی بهای مسکن از مارس ۲۰۲۲٫

تورم در ماه ژوئن به ۶٫۴ درصد کاهش یافت که هنوز بسیار بالاتر از هدف ۲ درصدی بود. بازارها انتظار دارند پس از حرکتی مشابه در ماه ژوئن، بانک مرکزی نرخ بهره را %۰٫۲۵ افزایش دهد و به ۴ درصد در ماه سپتامبر برساند.

 

نرخ بهره بانک مرکزی

۹) بانک مرکزی سوئیس

داده های این ماه نشان دادند که تورم سوئیس به ۱٫۶ درصد کاهش یافت که پایین ترین رقم از اوایل سال ۲۰۲۲ بوده است. این تورم را برای دومین ماه متوالی در محدوده هدف بانک مرکزی سوئیس قرار می دهد زیرا سرمایه گذاران ارزیابی می کنند که آیا این بانک افزایش دیگری را در ماه سپتامبر ارائه خواهد کرد یا خیر.

بانک مرکزی سوئیس نرخ های بهره را از منفی ۰٫۷۵ درصد در ژوئن سال گذشته به ۱٫۷۵ درصد رسانده است.

 

نرخ بهره بانک مرکزی بانک مرکزی ژاپن
۱۰) بانک مرکزی ژاپن

بانک مرکزی ژاپن، داویش ترین بانک مرکزی جهان، هدف نرخ بهره خود را در ماه جولای در ۰٫۱- درصد نگه داشت، اما با انعطاف‌پذیرتر کردن سیاست کنترل منحنی بازده، بازارها را غافلگیر کرد.

بانک مرکزی سقف بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله خود را در ۰٫۵ درصد نگه داشت، اما گفت که این یک مرجع به جای «محدودیت سفت و سخت» است و نشان داد که افزایش تا ۱ درصد را تحمل خواهد کرد.

 

منبع: کانال تلگرامی بررسى دیدگاه بنیادى در بازارهاى مالى

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده اند.پر کردن این فیلد ضروری است *